Uanset om du er landet på denne side for at blive klogere på digital strategi, eller for at få hjælp til at komme i gang - eller videre med at udarbejde eller eksekvere din digitale strategi, skal du vide, at du er havnet det rette sted.

Mit navn er Rasmus Arentsen og jeg har 10 års erfaring fra praksis med at udvikle og eksekvere digitale strategier, der understøtter, optimerer eller videreudvikler din forretningsmodel. Og jeg er sikker på, at jeg kan hjælpe dig på vej til langsigtet digital vækst.

Eksempler på opgaver, som jeg har løst for mine kunder og samarbejdspartnere:

  • Udarbejdelse og eksekvering af digital strategi

  • Prioritering af digitale initiativer og løsninger

  • Gennemførsel af design sprints med henblik på løsning af digitale udfordringer

  • Program og projektledelse af digitale projekter

På resten af siden kan du læse mere om, hvad digital strategi er, og hvordan du kommer i gang med at arbejde i en digital verden i anno 2023. God fornøjelse!

Hvad er digital strategi?

Helt kort, så er digital strategi en plan for, hvor og hvordan digitale løsninger skal hjælpe dig med at fastholde eller øge din konkurrenceevne ved at understøtte, optimere og videreudvikle din forretningsmodel.

En digital strategi omhandler ikke nødvendigvis alle elementer i din forretningsmodel. Faktisk er det hyppigere det modsatte, der er tilfældet, nemlig at digitale muligheder udvikles med for snævert fokus (1 ud af 7 årsager til at digitale strategier fejler). Typisk fokuserer mange virksomheder på at sætte strøm til kerneprocesser eller på at introducere nye digitale systemer/digitale medier. Og det er en skam, for derved ignoreres et stort uudnyttet potentiale i forretningen.

Eksempel på, hvordan digital strategi kan sættes i spil i forhold til hvert enkelt element i jeres forretningsmodel, kan ses herunder:

impact of digitalization on business model_middel.jpg

(For uddybning af eksempler klik her)

Skal din virksomhed have en digital strategi?

Det korte svar er helt klar ja!

Uanset om din forretning er ny eller etableret, så kommer du ikke uden om at skulle have en digital strategi. Dermed ikke sagt, at digitale strategier skal formuleres, organiseres og eksekveres adskilt fra den overordnede retning. Det afhænger nemlig af, hvor langt din forretning er kommet med forretningsudvikling og digital transformation.

For mange virksomheder, der er langt i deres digitale omstilling, eller er født digitale, vil og bør det digitale være en integreret del af virksomhedens overordnede strategi. Omvendt kan det for digitalt mindre modne virksomheder, være en rigtig god idé med en særskilt digital strategi, fordi det sætter retning på en digital udvikling.

Stadig ikke overbevist? Klik her, og læs flere gode argumenter for, hvorfor din forretning skal have en digital strategi.

sådan laver du en god digital strategi forklaret i 8 enkle trin.

OVERVEJELSE 1: HVILKE FORANDRINGER SKER DER I JERES OMVERDEN?

Start med at lave en situations- eller omverdensanalyse. I kan med fordel strukturere processen på tværs af følgende fire perspektiver:

Kunder:

Hvilke bevægelser ses hos jeres kunder? Oplever I ændringer i kundernes behov, smerter eller forventninger til løsning (anything, anywhere, anytime)? Er der ændringer i forhold til hvilke kanaler kunderne benytter (fra pc til mobil, sociale medier)? Hvordan udvikler kundetilfredsheden sig? Er der ændringer i deres adfærd i de forskellige touchpoints af kunderejsen? Hvad taler jeres kunder om? Hvad optager dem?

Marked:

Hvad sker der på jeres markeder? Vokser eller faldet antallet af leverandører? Er det blevet nemmere for kunderne at skifte leverandør? Er det blevet lettere for kunderne at finde, sammenligne og købe produkter og priser?

Konkurrenter:

Hvad sker der hos jeres eksisterende konkurrenter? Er de på vej ind på nye markeder? Er der ændringer i deres værditilbud, priser eller måden de opkræver på? Har de taget nye kanaler i brug? Er der ændringer i deres kommunikation og marketing? Har konkurrenterne taget en ny teknologi i brug? Og hvad med nye konkurrenter? Har I oplevet konkurrence fra nye spillere? Ligner de jer eller afviger deres overordnede strategi fra jeres forretning?

Tendenser:

Hvilke kulturelle og samfundsmæssige tendenser er oppe i tiden (digitalisering, fra eje til adgang, fra mere til bedre, fokus på simplicitet, interesse for det ægte, det nære, det lokale, beslutninger træffes med følelser, teknologibegejstring)? Hvilke teknologier vinder indpas (AI, 3D Print, robotter, Cloud, algoritmer etc.)? Er der regulatoriske tendenser i spil (nedlukning af samfundet i forbindelse med Corona, tilskudsordninger til digitalisering etc)?

Når I er færdige med analysen, kan I med fordel score de målbare resultater i forhold til betydning og sandsynlighed. Jo højere betydning, desto mere mening giver det, at finde den rette måde at arbejde med jeres digitale forandring. Jo højere sandsynlighed, desto vigtigere er det at anerkende forandringen som et vilkår, som jeres digitale strategi skal arbejde ud fra.

OVERVEJELSE 2: HVORDAN PÅVIRKER FORANDRINGERNE I OMVERDENen jeres EVNE TIL AT KONKURRERE OG NÅ JERES MÅL?

Hvilke muligheder og trusler i forhold til at konkurrere og indfri jeres vision og mål skaber de forandringer, som påvirker jeres virksomhed?

Muligheder:

Er der nye eller udækkede kundebehov, som kunne være relevante at adressere? Er der segmenter eller markeder, der dukker op som værende interessante? Er der nye muligheder for at optimere jeres værditilbud og digitale tilstedeværelse? Nye digitale kanaler, som kunne sættes i spil? Teknologier, der kunne være interessante at kigge nærmere på? Er der muligheder for at optimere processer? Er der nye muligheder for at bringe jeres særlige aktiver og kompetencer i spil?

 

Trusler:

Mærker I øget digital konkurrence? Mister I markedsandele? Er omsætningen og de forretningsmæssige mål faldende? Er profitabiliteten? Er prispresset stigende? Er der særlige spillere, der skiller sig ud? Er det blevet sværere at få kunderne i tale? Er de mere kritiske? Er det blevet sværere at finde eller konvertere leads? Er det blevet sværere at holde på kunderne? Falder jeres forhandlingsstyrke over for leverandører? Er jeres value proposition og digitale strategi stadig relevant?

 

OVERVEJELSE 3: HVOR HURTIGT SKER FORANDRINGERNE OG HVOR DISRUPTIV ER DEN KRAFT DE RAMMER MED?

degree and pace of change.JPG

Det er meget forskelligt, hvor hurtigt og med hvilken kraft, virksomheder rammes af de forandringer, som sker omkring dem. Det er derfor helt afgørende, at I forstår og formår at tilpasse jeres respons.

Befinder I jer i en branche, hvor forandringerne sker langsomt (eks. minedrift eller skovbrug) og hvor graden af forandring er moderat, kan I "nøjes" med at fokusere på, hvordan I på kort sigt kan optimere jeres forretningsmodel med eksisterende teknologier og eksisterende kompetencer.

Befinder I jer omvendt i en branche, hvor forandringer sker hurtigt og hvor forandringerne har en mere disruptiv karakter (eks. bilindustri eller software), er det ikke tilstrækkeligt at tænke kortsigtet og spille sikkert.

Her er I nødt til også at have blik for de forandringer, der truer med at forandre jeres marked og begynde at kigge ind i, hvilke (digitale) aktiver, færdigheder og kompetencer, der skal hjælpe jer med at accelerere og skalere nye forretningsmodeller og teknologier. I vil være nødt til at arbejde under langt større risiko, og det vil kræve langt større investeringer i innovation.

 

OVERVEJELSE 4: HVAD I ØNSKER AT OPNÅ MED JERES DIGITALE STRATEGI?

Tag stilling til, hvad I - på kort og lang sigt - ønsker at opnå med jeres digitaliseringsindsats, og dermed, hvor i forretningsmodellen I vil arbejde. Identificerer evt. digitale "must win battles". Jeres beslutning bør selvfølgelig hænge sammen med virksomhedens strategi og hvis muligt, bygge videre på virksomhedens styrker (husk at definere målene SMART) og være baseret på data og analytics.

Måske ønsker I at fokusere på jeres value proposition. Hermed kommer digitaliseringsindsatsen til at handle om at I leverer et værditilbud, der er bedre, billigere, mere personaliseret og bekvemt, og som kan leveres hurtigere.

Måske ønsker I at digital markedsføring skal bidrage til at skabe kundeoplevelser i verdensklasse, der differentierer jeres virksomhed fra konkurrenterne. Her kunne digitaliseringsindsatsen handle om, at sikre konsistente oplevelser på tværs af kontaktpunkter, om at fjerne friktion, om at skabe gennemsigtighed, tilgængelighed (eksempelvis gennem selvbetjeningsløsninger) eller om at skabe "wow"-oplevelser.

Måske skal I have fokus på at øge virksomhedens omsætning, hvorved digitaliseringsindsatsen målrettes at øge virksomhedens rækkevidde overfor eksisterende kundesegmenter (eksempelvis gennem e-commerce og digital marketing), på at opdyrke og adressere nye kundesegmenter eller på at øge salget til eksisterende kunder.

Måske ønsker I at rette fokus mod at jeres operating model. Her kunne digitaliseringsindsatsen handle om at reducere fejl og spild, om at træffe bedre beslutninger, om at effektivisere processer eller om at flytte fra fysiske til virtuelle kontaktpunkter.

 

OVERVEJELSE 5: HVILKE KONKRETE INDSATSER VIL I ARBEJDE MED?

Inden I træffer et valg om, hvilke konkrete indsatser I vil arbejde med, kan det være en rigtig god ide at have noget at vælge imellem. Derfor bør en stor del af jeres forretningsstrategi handle om at udtænke og skitsere de mange forskellige valgmuligheder i lyset af jeres digitale ambitioner.

Ved at udvide løsningsområdet, tvinger I jer selv til at se ud over sædvanlige metoder til at løse problemer, og finde bedre, mere elegante og tilfredsstillende løsninger på jeres strategiske problemer - mentalt handler det om at "gå bredt". I denne fase, kan det være en rigtig god ide at involvere en større del af organisationen med henblik på at skabe variation i det strategiske udfaldsrum, samt give medarbejderne en følelse af ejerskab for strategien.

Hvordan I, i sidste ende, ender med at prioriterer mellem jeres mange forskellige indsatser, og finder frem til den håndfuld, som I vil arbejde med, vil jeg lade være op til jer. Nogle af de kriterier, I kunne overveje i prioriteringen, er:

  • Strategisk fit

  • Værdi for kunderne

  • Forretningsværdi

  • Tilbagebetalingstid

  • Implementeringskompleksitet

  • Risikoprofil

  • Forudsætninger (der skal være plads til, at strategien kan gennemføres)

OVERVEJELSE 6: HVAD ER KONSEKVENSERNE AF JERES VALG?

Mange af de valg I kan vælge at foretage har konsekvenser for andre dele af forretningsmodellen, som det er vigtigt, at forstår inden I går i gang.

Digital strategi

Hos tandlægen, der har valgt at investere i 3D print og scanning [Nøgleressourcer], får patienterne bedre diagnostik, mulighed for personalisering af proteser, ligesom behandlingstiden reduceres [Value proposition].

Det giver med garanti også en bedre kundeoplevelse [Kunder], og samtidig bliver tandlægen i stand til at skære et fordyrende mellemled (tandteknikeren) ud af sin værdikæde [Partnere/leverandører].

3D scanning og print bliver pludselig en [Nøgleaktivitet] i tandlægens forretningsmodel, ligesom der kræves nye kompetencer [Nøgleressourcer] hos medarbejderne for at kunne anvende udstyret.

Investeringen i teknologi driver endvidere nye [Omkostninger] som f.eks. leasing af udstyr og videreuddannelse af medarbejdere. Omvendt reduceres [Omkostninger] forbundet med bl.a. spild relateret til eksempelvis proteser, der ikke passer.

OVERVEJELSE 7: ETABLER ET DIGITALT ROADMAP

Overvejelse 7 er faktisk ikke en overvejelse, men en opfordring til, at etablere et roadmap for jeres digitale indsatser. Et roadmap skaber overblik, er nemt at kommunikere, og kan bruges som baggrund for systematisk opfølgning. Du kan finde en skabelon her.

roadmap.JPG

OVERVEJELSE 8: HVORDAN SKAL DIGITALE STRATEGIER ORGANISERES?

I stort set alle virksomheder, er ansvaret for den digitale strategi uklart og distribueret - et sted mellem IT, kommunikation, markedsføring osv. Det betyder, at der ikke er et klart mandat for den digitale udvikling, og at der skabes organisatoriske siloer. Når det står rigtig galt fat, at den ene hånd ikke ved, hvad den anden gør.

Dette kan løses på flere måder. Der kan etableres en digital afdeling, et digitalt team eller noget helt tredje. Vigtigt er det i hvert fald, at ansvaret skal placeres et sted i organisationen, der har mandat og evne til at arbejde tværgående, samt inddrage de forskellige nødvendige kompetencer.

Brug for hjælp

Har du brug for at diskutere et konkret og relevant projekt eller opgave, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til mig her.

Jeg kommer også gerne forbi til en kop kaffe og en uforpligtende snak om god strategi, digitalisering og forretningsudvikling.

BLog posts om digital strategi

>