Processer

Processer udgør virksomhedens centralnervesystem og består af den række handlinger der tilsammen skaber og leverer virksomhedens value proposition og (forhåbentlig) sikrer en profitabel bundlinje.  

I WASP hjælper jeg dig med at kortlægge, dokumentere din virksomheds kerneprocesser med udgangspunkt i bl.a. LIPOC -og Vædistrømsanalyse modellerne. Jeg hjælper også med at prioritere og optimere med udgangspunkt i prioritetsmatrisen.

prioritering af processer.png

Fokus – Processer, der ligger i fokusområdet, bør tilføres maksimale ressourcer i form af medarbejdere, ledelse, teknologi og kapital.

Forbedres – processer, der ligger i forbedrings-kvadranterne, bør inkluderes i et ”continues improvement”-forløb, hvor processen løbende forbedres, selv om performance pt. er acceptabel eller det strategiske bidrag lavt.

Outsource – virksomheder, der har processer med stort forbedringspotentiale og lavt strategisk indhold, bør overveje at lade en ekstern virksomhed udføre processerne, som et alternativ til selv løbende at forbedre dem.

Ignorere – disse processer bør alene opretholdes på et niveau hvor de ikke forhindrer organisationen i at gennemføre andre aktiviteter. Processerne bør derfor ikke tilføres væsentlige ressourcer.

Typiske gevinster ved at arbejde med virksomhedernes processer: Højere kundetilfredshed og som følge heraf øget fastholdelse, omkostningsreduktion samt lettere at spotte og lokalisere ineffektivitet og potentielle risici (compliance).

Kontakt mig | rar@waspcph.dk | +45 51 91 22 40 |

>