WASPcph

View Original

5 indlysende grunde til at din virksomhed skal have en digital strategi

# En digital strategi tvinger jer til at reflektere over, hvorfor I ønsker at digitalisere

 

Der er mange grunde til at virksomheder digitaliserer. Nogle gør det for at overleve. Nogle for at kunne levere overskud. Andre fordi kunderne kræver det eller fordi de ser muligheder for vækst og udvikling. I staten gør man det fordi man er underlagt effektiviseringskrav. Nogen gør det fordi konkurrenterne eller dem i VL-gruppen gør det. Mange gør det dog helt uden at vide hvorfor.

Hvis I vil øge sandsynligheden for at få succes med at digitalisere skal I vide, hvorfor I gør det og det hjælper en digital strategi jer med at finde ud. Dermed dog ikke sagt at svaret ligger lige for. Nogen gange kan der være flere fornuftige svar på spørgsmålet og her bliver jeres forståelse for virksomhedens situation afgørende for om I vælger et meningsfuldt svar.

 

# En digital strategi kan hjælpe jer med at identificere og forstå de vigtigste digitale forandringer i virksomhedens omverden

Uanset om I vil det eller ej så rammes jeres virksomhed af digitalisering. En digital strategi kan hjælpe jer med at identificere, hvilke forandringer der sker i virksomhedens omverden, hvor hurtigt, og med hvilken kraft, de påvirker virksomhedens evne til at konkurrere samt, hvilke muligheder og trusler der opstår i kølvandet på disse forandringer.

Måske der er nye digitale kanaler som kunne sættes i spil? Teknologier, der kunne være interessante at kigge nærmere på?  Måske mærker I øget konkurrence? eller faldende omsætning. Måske er det blevet sværere at få kunderne i tale?

Indsigt i virksomhedens situation er altså helt afgørende for at kunne træffe oplyste valg om, hvorfor I skal digitalisere.

 

# En digital Strategi kan hjælpe jer med at tage stilling til, hvad I ønsker at opnå med at digitalisere

 

Måske ønsker I et værditilbud der er bedre, billigere, mere personaliseret og bekvemt og som kan leveres hurtigere. Måske drømmer I om at skabe kundeoplevelser i verdensklasse, der differentierer jeres virksomhed ift. jeres konkurrenter. Måske skal der fokus på at øge virksomhedens rækkevidde overfor eksisterende kundesegmenter eller på at opdyrke og adressere nye kundesegmenter. Måske ønsker I at reducere fejl og spild, træffe bedre beslutninger, effektivisere processer eller om, at flytte fra fysiske til virtuelle kontaktpunkter.

Hvad I vælger er som sådan ikke vigtigt. Men vigtigt er det, at I vælger; for gennem jeres valg sætter I retning for, hvor i jeres forretningsmodel I skal fokusere jeres begrænsede tid og ressourcer. Og retning er altafgørende for at kunne styre jeres digitaliseringsindsats og for efterfølgende at kunne afgøre, om I nåede i mål.

 

# En digital strategi kan skabe sammenhæng mellem digitaliseringsindsatsen og virksomhedens overordnede forretningsstrategi

 

En god digital strategi understøtter virksomhedens overordnede forretningsstrategi ved at pege på, hvordan digitalisering bedst sættes i spil i forhold til at nå de opstillede forretningsmål. Så når jeg tidligere skrev at det ikke var vigtigt hvad I valgte at fokusere på, var det ikke helt rigtigt. I bør selvfølgelig altid vælge at fokusere på at forfølge jeres overordnede forretningsmæssige mål og iværksætte digitale initiativer, der understøtter disse mål.

 Er jeres overordnede mål eksempelvis at skabe kundeoplevelser i verdensklasse, kunne digitaliseringsindsatsen handle om, at sikre konsistente oplevelser på tværs af kontaktpunkter, om at fjerne friktion, om at skabe gennemsigtighed, tilgængelighed (eksempelvis gennem selvbetjeningsløsninger), eller om at skabe digitale ”wow” oplevelser.

 Har I omvendt fokus på at optimere jeres operating model, kunne digitaliseringsindsatsen handle om at reducere fejl og spild, om at træffe bedre beslutninger, om at effektivisere processer eller om, at flytte fra fysiske til virtuelle kontaktpunkter.

 

# En digital strategi kan hjælpe med at placere ansvaret for digitaliseringsindsatsen

 

I mange virksomheder er ansvaret for den digitale strategi uklart og distribueret – et sted mellem IT, kommunikation, markedsføring osv. Det betyder, at der ikke er et klart mandat for den digitale udvikling, og når det står rigtig galt fat, ved den ene hånd ikke ved, hvad den anden gør. Det udgør selvfølgelig et problem. Den gode nyhed er, at en digital strategi kan hjælpe jer med at definere et klar mandat og placere et entydigt ansvar for digitaliseringen og med at tage stilling til om opgaverne bedst løses internt i organisationen eller bør lægges ud til underleverandører.

 Typisk vælger mange at løse de fleste indsatser internt, men eksempelvis processer med stort forbedringspotentiale og lavt strategisk indhold, bør I overveje at lade en ekstern partner udfør. Det kunne for eksempel være digitalisering af regnskabsfunktionen, facility service eller søgeordsoptimering.

 

Du kan læse flere indlæg om Digital Strategi her, hvor du også kan læse mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at udvikle og eksekvere din digitale strategi