WASPcph

View Original

Der er mange grunde til at digitalisere. Kun 2 giver rigtig mening. 1 fylder det meste

Nogle gør det for at overleve. Andre fordi de ser muligheder for vækst og udvikling. Nogen gør det fordi de har forelsket sig i en bestemt teknologi. I staten gør man det fordi man er underlagt effektiviseringskrav. Nogen gør det fordi konkurrenterne eller dem i VL-gruppen gør det. Nogen gør det helt uden at vide hvorfor.

Ikke alle grunde giver mening og ikke alle passer til dig. En ting er dog helt sikkert, hvis du digitaliserer uden at vide hvorfor, eller hvad du vil have ud af det, får du nok ikke den store succes med det. Helt sikker er det også, at digitalisering, hvor indførsel af teknologi er målet i sig selv, ingen værdi skaber og i bedste fald er spild af penge og ressourcer.

Men hvad er egentlig gode grunde til at digitalisere:?

Personligt, vil jeg argumentere for, er der kun to gode grunde til at digitalisere, hvoraf den første er klart den mest udbredte:

 

For at gøre, det vi gør, bedre og mere effektivt:

 

Digitalisering med ønske om, at effektivisere status quo, kan have to afsæt: Enten handler det om at optimere eller eliminere processer og arbejdsgange eller også handler det om, at finde og adressere de steder hvor kunderejsen knækker eller falder af.

 

Eksempel på det sidste:  De fleste kunder finder det irriterende og en tidsrøver at vente i kø på telefonen eller hænge fast i endeløse telefonsluser i jagten på hjælp. En måde at adresse denne ”pain” på kunne være at tilbyde kunderne flere selv-betjeningsmuligheder online eller helt enkelt at tilbyde call-back.

 

For at skabe mere værdi for kunder og virksomhed

 

Digitalisering med ønske om, at skabe mere værdi for kunder og virksomhed er langt mere ambitiøst og omfattende, og handler om, at transformere virksomhedens forretningsmodel med udgangspunkt i ny teknologi.

Eksempel:  For år tilbage investerede en række tandlæger i 3D scannere og printere. Ved at foretage 3D scanninger at deres patienters tænder, kunne de nemlig lave mere præcise aftryk af patienternes tænder. Samtidig kunne de, på baggrund af scanningen, printe kroner og implantater on-the-fly uden at skulle vente på en tandtekniker og uden at patienterne skulle bestille ny tid til påsætning og tilpasning af deres implantater.

 

Hos de tandlæger, der valgte at investere i 3D print og scanning [Nøgleressourcer], fik patienterne bedre diagnostik, mulighed for personalisering af proteser, ligesom behandlingstiden blev reduceret [Value proposition].

Det gav med garanti også en bedre kundeoplevelse [Kunder], og samtidig blev tandlægen i stand til at skære et fordyrende mellemled (tandteknikeren) ud af sin værdikæde [Partnere/leverandører].

3D scanning og print blev pludselig en [Nøgleaktivitet] i tandlægens forretningsmodel, ligesom det krævede nye kompetencer [Nøgleressourcer] hos medarbejderne for at kunne anvende udstyret.

Investeringen i teknologi drev nye [Omkostninger] som f.eks. leasing af udstyr og videreuddannelse af medarbejdere. Omvendt reduceredes [Omkostninger] forbundet med bl.a. spild relateret til eksempelvis proteser, der ikke passede.

 

Når du skal i gang med at digitalisere, er det vigtigt, at du gør op med dig selv, hvorfor du gør det og hvad du forventer at få ud af det. Jo større dine ambitioner er, jo mere kræver det af dig og din virksomhed. En digital transformation af virksomhedens forretningsmodel, kræver masser af kalorier og tager tid, mens mindre effektiviseringer eller procesforbedringer kan gennemføres med begrænsede ressourcer og med inddragelse af en mindre del af organisationen.